Polish English German

Zespół jelita drażliwego jest schorzeniem, które pojawia się zwykle w wieku 30-40 lat, najczęściej u kobiet. Jest to przewlekła choroba objawiająca się dolegliwościami ze strony jelita grubego, które spowodowane są upośledzoną czynnością jelita.

Objawy:

  • Nawracający, skurczowy lub kolkowy ból brzucha.
  • Bóle pojawiające się prawie zawsze w ciągu dnia i najczęściej obejmujące dolną lub lewą stronę brzucha.
  • Uczucie pełności.
  • Luźne wypróżnienia występujące najczęściej w godzinach rannych, po posiłkach lub w sytuacjach stresowych.
  • Nieprawidłowe wypróżnienia (biegunki, zaparcia, biegunki na przemian z zaparciami).
  • Wzdęcia brzucha łagodzone przez oddawanie gazów.
  • Domieszka śluzu w kale.
  • Objawy są zwykle łagodne i niekiedy ustępują z upływem czasu bez konieczności leczenia.

Przyczyny:

  • Zaburzenia czucia w obrębie narządów jamy brzusznej.
  • Nieprawidłowa czynność ruchowa jelit.
  • Zatrucie pokarmowe lub uraz psychiczny, na przykład utrata bliskiej osoby.
  • Zaburzenia osobowości, niepokój lub depresja.
  • Reakcja organizmu na określone produkty lub stres.
  • Predyspozycje genetyczne do dolegliwości jelitowych.

Zalecenia:

  • Dolegliwości może zmniejszyć zmodyfikowanie diety. Z jadłospisu należy wyłączyć pokarmy wzdymające, takie jak fasola, kapusta i brukselka. Osoby ze skłonnością do biegunki mogą nie tolerować mleka i powinny sprawdzić, czy wykluczenie go z diety przynosi poprawę. Posiłki powinny zawierać dużą ilość błonnika (np. w postaci otrębów pszennych). Trzeba także dbać o regularne wypróżnianie się.
  • Ważny jest odpowiedni sposób spożywania posiłków – powinno się jeść regularnie i bez pośpiechu.
  • Lekarz może zalecić osmotyczne środki przeczyszczające lub tabletki wpływające na motorykę jelit, zapobiegające skurczom mięśniówki i zmniejszające jej wrażliwość.
  • Należy unikać stresów i konfliktów w życiu osobistym. Jeżeli dolegliwości wywołane są przez stres, czasami pomaga psychoterapia lub ćwiczenia relaksacyjne.
  • Trzeba ograniczyć picie kawy, alkoholu, napojów gazowanych oraz palenie papierosów.
  • Przy wzdęciach może pomóc przykładanie termofora na bolące miejsce lub herbatka ziołowa.
  • Jeżeli wzdęcia i bóle brzucha występują pomiędzy posiłkami, dobrze jest w tym czasie zjeść jakąś lekkostrawną przekąskę.
  • Mały kieliszek wódki ziołowej może poprawić trawienie.
  • Prawidłowej pracy jelita sprzyja też aktywność fizyczna, np. ćwiczenia gimnastyczne, spacery, pływanie.
Data dodania: 
09/09/2015